Näillä Keitele kilpailee
Keitele Groupissa uskotaan, että korkealuokkainen suomalainen puutavara on haluttua jatkossakin. Matti Kylävainio avaa työkalupakin, jolla kilpailussa pärjätään.
Maailman sahatavaramarkkinoilla kuhisee. Keski-Euroopasta tuleva tuhopuu dumppaa markkinahintoja, ja koronan tuoma epävarmuus kalvaa edelleen mieliä. Mitkä ovat Keitele Groupin aseet ailahtelevassa markkinatilanteessa? Johtaja Matti Kylävainio nostaa kilpailukyvyn takeeksi korkealaatuisen raaka-aineen, asiakaslähtöisyyden ja tehokkaan tuotannon.
1. Laadukas raaka-aine
Raaka-ainetarjontamme on millä tahansa mittarilla laadukasta. Hyvälläkään jalostamisella emme voi saada huippulaadukkaita lopputuotteita, jos raaka-aine on heikkoa. Suomessa sahatukki on äärimmäisen kallista kilpailijamaihin verrattuna, eikä siitä kannattaisikaan lähteä tekemään pelkästään bulkkituotteita, jolloin kilpailisimme pelkästään hinnalla.
2. Täsmätoimitukset asiakkaan tarpeisiin
Toimintamallimme ydin on, että ensin teemme kaupan asiakkaan kanssa ja vasta sitten käynnistämme tuotantoprosessin. Koko puunhankinta ja sahausprosessi on täysin tilausohjautuva sen mukaan, mitä asiakas meiltä tilaa. Näin asiakkaan yksilöllinen tarve käynnistää tuotantoprosessin meidän talossamme. Tuotamme sitä, mitä asiakas tarvitsee, emme ”jotain, joka ehkä menee joskus kaupaksi”.
Myyjämme kuuntelevat asiakkaan toiveet, minkä jälkeen tehdään sopimus. Kun vaikka japanilainen liimapuuasiakas tarvitsee tietyn tuotepaketin, liimapuutehdas määrittää ensin raaka-aineen laatutarpeet ja aika-taulun sahalle. Sitten saha tekee tarvittavien vaatimusten avulla tilauksen metsäosastolle ja edelleen metsänomistajien leimikoilla tukkeja korjaaville metsäkoneille.
3. Tehokkuus ei tule ilmaninvestointeja
Tuotantolaitoksemme ovat monin paikoin aluetalouden vetureita, ja tunnemme vastuumme. Kun verkosto ympärillämme toimii, meilläkin on mahdollisuus pärjätä. Koronakeväänkään aikana emme taipuneet lomautuksiin, vaan teimme töitä entistä kovemmin.
Suomalaisilla sahoilla on käytössä maailman kallein raaka-aine ja pitkä fyysinen etäisyys asiakkaan luo. Emme mitenkään pystyisi kilpailemaan, jos meillä olisi vanhanaikainen koneisto tai jos tuotannon tehokkuus olisi heikko. Koko tuotantoketjun tehokkuudella meidän on pystyttävä kuromaan umpeen sitä takamatkaa, jota tulee esimerkiksi rahtilaivojemme kulkiessa yli Itämeren.
Yleisen markkinatrendin vastaisesti olemme investoineet rajusti tuotantolaitoksiimme. Viimeisen viiden vuoden aikana tuotantolaitoksiimme on investoitu 150 miljoonaa euroa, jotta tekninen tehokkuus on varmasti etunamme.
Asiakkaillemme haluamme olla sellainen toimittaja, josta he eivät halua luopua. Pyrimme siihen, että pystymme tarjoamaan asiakkaalle kokonaisvaltaisen ratkaisun. Voi olla, että meidät korvatakseen asiakas joutuisi ottamaan tilalle 4-5 muuta tavarantoimittajaa. Tällainen asema tuo laskusuhdanteessakin meille mahdollisuuden pitää omat pyörämme pyörimässä.