Metsänomistajien palaute julki: Katkontamitat ja palvelu Keitele Groupin kärjet
Metsänomistajien palaute julki: Katkontamitat ja palvelu Keitele Groupin kärjet
Avoimissa palautteissa vahvuuksia ovat muun muassa tyytyväisyys korjuujälkeen sekä puukaupan ennakkomaksu.
Keitele Groupin metsäosastolla tutkaillaan metsänomistajien puukaupoista antamia palautteita viimeisen kolmen vuoden ajalta. Olo on kuin lähes olympiavoittajalla, sillä hyvistä palautteista voi reilusti olla tyytyväinen.
Erityisesti vastauksissa lämmittää se, että tuhansien metsänomistajapalautteiden kärkeen nousee samoja asioita, joita Keitele Group itsekin korostaa.Keiteleellä käytetyt monipuoliset mitat puun katkonnassa ovat selkeä taloudellinen etu metsänomistajalle. Ja Keiteleelle on erittäin iso asia, että katkontamitat näkyvät näin selkeästi myös metsänomistajien palautteessa. Se on keskeinen valttikortti, sitä se on aina ollut ja sitä se tulee olemaan jatkossakin.
Markkinoilta metsään
Toinen metsänomistajien eniten esiin nostama teema on palvelu. Palautekysely mittaa, miten nopeasti metsänomistajan tarjouspyyntöön on reagoitu, millaiseksi metsänomistaja arvioi yhteyshenkilönsä asiantuntemuksen ja miten mukavasti asiointi tämän kanssa on sujunut.Puukauppa jos mikä on yhteispeliä ostajan ja myyjän välillä. Vastauksista saadut huippupisteet tuovat tyytyväisyyttä, mutta siitä huolimatta Keiteleellä nostetaan rimaa, yritetään parantaa lisää.
Keitele Groupin laatuajattelu perustuu korkealuokkaisiin lopputuotteisiin. Sieltä laadun mittaaminen kulkee koko ketjun läpi kannolle asti. Kun puunostajien määrä markkinoilla lisääntyy, kilpailu kiristyy ja toimijoiden kirjo kasvaa.
“Systemaattinen ja jatkuva mittaaminen on tärkeimpiä keinoja varmistaa, että asiakkaat ovat tyytyväisiä. Uskomme. että tyytyväinen asiakas palaa uudelleen ja suosittelee meitä muillekin. Jos toiminnassamme metsänomistajien kanssa on kipupisteitä, ne tulevat kyselyissä välittömästi esiin ja voimme tarttua niihin nopeasti.” Vakuuttaa metsäpäällikkö Ilpo Pentipuro
Sana on vapaa
Metsänomistaja saa Keitele Groupin palautekyselyn tekstiviestillä. Kyselylomake avautuu linkistä. Osaan kysymyksistä metsänomistaja antaa numeroarvosanat. Mukana on myös avoimia kysymyksiä.
—Usein avoimet kohdat jäävät tyhjiksi, mutta jos niihin jotakin kirjataan, kommentit ovat meille toimijoille erittäin tärkeitä, onpa kyse ruusuista tai risuista.
Puunkorjuuseen ja henkilöihin liittyvien palautteiden lisäksi avoimissa kommenteissa nousevat usein esiin paikallisuus sekä Keitele Groupin yleiset periaatteet, muun muassa maksuliikenteen sujuminen.
—Puunkorjuun onnistuminen ja osaava henkilökunta ovat metsänomistajalle konkreettisesti näkyviä asioita. Puukaupoissa on kuitenkin kyse myös metsänomistajalle erittäin merkittävän omaisuuden hoitamisesta. Vakavaraisena toimijana saamme paljon kiittävää palautetta siitä, että rahat tulevat metsänomistajan tilille sovitusti, Pentinpuro sanoo.
Hän on tyytyväinen metsänomistajien aktiivisuuteen vastaamisessa. Tärkeistä asioista ollaan kiinnostuneita, Pentinpuro perustelee.
—Anonyymien kyselyjen lisäksi rohkaisemme metsänomistaja ehdottomasti antamaan palautetta myös kasvotusten tai puhelimella. Se on usein se suorin ja nopein tie vaikuttaa.
Tukkirungon katkonta, lyhimmät mitat reiluilla painotuksilla
Keitele Forestilla kompataan metsänomistajien huomioita, joiden mukaan monipuoliset katkontamitat ovat yhtiön vahvuus.
Keiteleen katkontamitoissa selkärankana on oma sahaustoimintamme ja siitä syntyvät jalostustuotteet. Niiden kautta runkojen katkonnassa myös lyhimmät mitat ovat mukana reiluilla painotuksilla niin puukauppasopimuksissa kuin käytännön korjuutyössä.
Pelkistetysti voi sanoa, että mitä useampia katkontamittoja puun ostaja tarjoaa, sitä paremmin
arvokas tukkiosuus saadaan hyödynnettyä ja sitä enemmän metsänomistajan pankkitili karttuu.
Keiteleellä korostetaan kuitenkin vielä, että pelkästään lyhyillä mitoilla tukkia ei saada talteen optimaalisesti.
Metsässä rungot ovat erilaisia. Moni runko saadaan hyödynnettyä parhaiten silloin, kun samasta puusta voidaan tehdä sekä lyhyitä että pitkiä tukkeja. Mittavalikoiman laajuus niin pituuden kuin paksuuden osalta on erittäin tärkeää. Kun sahoillamme on luontainen oma markkinatarve useille mitoille, tämä näkyy rahallisena hyvänä metsänomistajallekin.
Laaja mittavalikoima antaa myös enemmän mahdollisuuksia pelastaa huonolaatuisesta rungosta se, mitä pelastettavissa on.
Hakkuukoneen kuljettajan huomatessa rungossa teknisen vian, useat mittavaihtoehdot voivat käytännössä pelastaa tilanteen. Jos runkoja tehtäisiin liian tarkalla sapluunalla ja vähäisillä mittavaihtoehdoilla, tukkiainesta ei saataisi samalla tavalla talteen, vaan osa siitä jouduttaisiin herkemmin katkomaan pienemmän hinnan kuitupuuksi.
Keiteleellä nostetaan esiin myös, kuinka useat tukkimitat harjaannuttavat konekuljettajan silmää. Katkonnassa ja rungon laadun lukemisessa työ opettaa tekijäänsä. Useammat mitat tuovat monipuolisuutta kuljettajien työhön ja samalla koulivat heistä entistäkin parempia.